Naviják si žádá svoje

Pokud budeme svým navijákům věnovat dostatečnou péči a udržovat je v dobrém stavu, odvděčí se nám tím, že budou sloužit dlouho a spolehlivě. Nevěřme báchorkám, že ty nejkvalitnější navijáky nepotřebují vůbec žádnou údržbu, své majitele přežijí a pořád budou jako nové.

U opravdu kvalitních rybářských navijáků nejsou skutečně požadavky na údržbu nijak velké, ale i navijáky ve střední třídě budou při správné údržbě a občasné kontrole fungovat mnohem déle.

Co navijáku nejvíc škodí

Mechanicky jsou nejvíce namáhány vláčecí a muškařské navijáky, které během lovu navinou a odvinou za jedinou vycházku až nepředstavitelné kilometry vlasce nebo šňůry, přehlížet však nesmíme ani navijáky na plavanou nebo na položenou. Mechanické nárazy mohou naviják poškodit – ačkoli to třeba na první pohled nebude příliš patrné, stačí nepříliš silný náraz a naviják začne jít ztěžka nebo se bude zasekávat.

Pro transport i uložení je proto vhodné používat speciální pouzdra, kufříky nebo obaly s krytem i pro naviják, současně tak zabráníme pronikání prachu, písku, hlíny a drobných nečistot do soukolí navijáku. Právě tyto jemné nečistoty dokáží spolu s mazivem převodech v navijáku vytvořit v krátké době jakousi nechtěnou „brusnou pastu„, která výrazně zvýší opotřebení třecích ploch i ložisek.

Otevřít nebo raději neotvírat?

péče o rybářské navijákyKaždopádně i poměrně málo používaný naviják bychom měli alespoň jednou za sezónu otevřít, zkontrolovat, vyčistit a promazat, případně můžeme tyto práce svěřit odbornému servisu. Případné oděrky můžeme očistit a přetřít odpovídající barvou, to jsou ale spíš jen „kosmetické“ vady.

Známe-li už dobře svůj naviják, nepotrvá nám otevření, kontrola, vyčištění a promazání déle než pár minut, pokud se rozhodneme některý naviják otevřít poprvé, raději si vezměme k ruce servisní knížku nebo návod. Naviják většinou nemusíme rozebrat úplně do všech podrobností, důležitá jsou hlavně ložiska, ozubené převody a rolnička i klička, tyto pohyblivé součásti zbavíme starého maziva a naneseme v rozumném množství nové.

Používejme vždy odpovídající náčiní, abychom zbytečně nenapáchali nějakou škodu, malý a větší křížový šroubovák má doma snad každý. Někdy jsou u navijáků použity i malé imbusy, obstarejme se tedy ty správné, pokusy se šroubovákem v takovém případě zpravidla nekončí dobře.

Jak odstranit starou vazelínu a čím promazat

údržba navijákuK odstranění starých a zatvrdlých nebo znečištěných mazacích prostředků poslouží speciální prostředky nebo technický benzín, použít můžeme i petrolej, v žádném případě ale nepoužívejme agresivní rozpouštědla a podobné chemické prostředky!. K čistění se hodí nejlépe malý štěteček, hadříky a houbičky do soukolí nepatří.

K mazání použijeme kvalitní vazelínu, raději řidší konzistence, aby nám naviják v chladnějším počasí nezačínal díky tuhnoucímu mazivu jít ztěžka. Pokud je poškozená rolnička, ihned ji vyměníme, jinak nám může během krátké doby hodně poškodit či úplně zničit i ten nejkvalitnější vlasec či pletenou šňůru!

Kličku promažeme kapkou oleje a po namazání a opětovném složení pečlivě zkontrolujeme chod navijáku, který musí být zcela hladký a plynulý. Brzdovou soustavu v žádném případě nemažeme, jen ji můžeme očistit od prachu nebo nečistot.

Klidně provádějme údržbu i častěji

Pokud občas chytáme za ztížených podmínek, dostane samozřejmě pořádně zabrat i naviják, proto ho preventivně kontrolujme. V případě, že jsme například lovili v dešti a od země se odrážející kapky přenesly bláto nebo písek i na naviják, očistěme ho a doma raději rozeberme, abychom neriskovali poškození ložisek nebo dalších pohyblivých součástí.

Když se budeme o své navijáky pořádně a svědomitě starat, bude na ně u vody vždycky stoprocentní spolehnutí.

Jak na to v praxi?

Líbí?
Štítky: